Marketing van het Uit Je Bak festival

Ik heb de afgelopen weken wat minder tijd besteed aan mijn blog. Dit kwam omdat ik bezig was met de organisatie van het leukste festival van Castricum en omstreken dat georganiseerd wordt door poppodium De Bakkerij: het Uit Je Bak Festival! Hiervoor regelde ik de marketing & communicatie wat ongeveer inhoudt dat ik moest zorgen dat er overal een ontwerp voor gemaakt wordt(website, posters, bordjes, social media etc) in samenwerking met ontwerper Sander Puhl, dat de posters en flyers in de hele regio verspreid werden, dat er nieuwe merchandise ontworpen en besteld werd, dat er hiervoor een toffe kraam werd geregeld met leuke aankleding, het bijhouden van de website, een kijkje achter de schermen geven via de weblog, elke maand zorgen dat er een nieuwe oei uit gaat (online magazine) met daarin o.a. interviews, foto’s, nieuws, contact houden met de pers, interviews geven voor de pers, elke dag de social media bijhouden, prijslijsten e.d. drukken en lamineren, muntenbuideltjes persen voor de merchandisekraam, vergaderen met andere teamhoofden, advertenties regelen, etc. Veel werk maar wel leuk.

Ik vond altijd marketing al interessant en Uit Je Bak is de manier voor mij om dieper in dit werkgebied te duiken. Hetgeen wat ik vooral interessant vind is buiten de standaard marketing (posters + website) en na te denken over verschillende manieren om mensen meer te betrekken bij het festival zodat het festival in hun hoofd gaat zitten, dat ze het graag willen doorgeven aan hun vrienden en misschien zelfs zelf ook willen meehelpen bij het organiseren. Zo ben ik met Uit Je Bak heel actief op de social media, in de weken voor het festival houdt dit minimaal 1 interessante post per dag in (ook leuk om onderzoek te doen naar wat nou eigenlijk ‘interessant’ is). Verder breiden we elk jaar de weblog weer uit waarop we mensen een kijkje achter de schermen geven bij de organisatie door middel van foto’s. Volgend jaar wil ik de blog gaan uitbreiden en combineren met o.a. interviews. Verder brengen we elke maand een digitaal magazine uit. Veel festivals hebben een nieuwsbrief maar die belanden vaak op de berg nieuwsbrieven die je email al rijk is. Met de ‘oei’ (deze naam is een ver verleden bedacht voor het eerste Bakkerij magazine en daarna zo gebleven) willen we een paar stapjes verder gaan en meer achtergrondinformatie verschaffen dan een normale nieuwsbrief. Elke maand vul ik samen met nog een aantal mensen dit digitale magazine met interviews met bands, verhalen van vrijwilligers, nieuws, foto’s, leuke acties en meer. Een ander onderdeel waar we elk jaar weer iets meer aan toevoegen zijn interactieve acties. Dit jaar hadden we als beeldstijl de ‘uit je bak handjes’. Ontwerper Sander Puhl maakte hiervan 9 verschillende profielplaatjes die we via de social media hebben verspreid onder de mensen. Uiteindelijk zag je op facebook overal mensen met zo’n vrolijk gekleurd uit je bak handje als profielplaatje, superleuk! En iedereen (vrienden van) willen graag weten wat dit handje nou is en zo komen ze weer bij ons terecht.

Een ander ding wat ik dit jaar erg leerzaam vond om mee te werken was het creëren van een duidelijke beeldtaal. Elk jaar hadden we wel iets erbij wat Uit Je Bak Uit Je Bak maakt maar we hadden nooit echt gekeken naar een duidelijke stijl die overal in terug komt. Vaak was het een soort bij elkaar geharkt zooitje. Niet dat dat heel erg was, een van de dingen waar het festival bekend om staat is zijn do-it-yourself stijl, maar toch goed om een keer dieper naar de kern te gaan en een duidelijke stijl te creëren die herkenbaar is en blijft bij het publiek. Vorig jaar hadden we vier thema kleuren gekozen en hadden we een soort logo met handjes er in. Dit jaar hebben we dit naar een hoger niveau getild samen met ontwerper Sander en het is nu een heel herkenbare stijl geworden met de vier kleuren en handjes met vormpjes er op die samen een soort poppetjes vormen die weer de verschillende aspecten van het festival uitbeelden.

Kortom: Veel bereikt dit jaar met de marketing en beeldmerk van Uit Je Bak! Volgend jaar gooien we er nog een schepje bovenop. Verder lijkt het me ook leuk om misschien naast mijn fotografie wat meer met marketing te gaan doen qua opdrachten of bijbaan. Uit Je Bak is leuk om te doen maar het blijft vrijwilligerswerk, al is het wel heel leerzaam vrijwilligerswerk. Ik hoop dat ik met mijn ervaring bij Uit Je Bak misschien wat in de marketing gaan doen naast mijn fotografie.

Opeenrij
Uit Je Bak posters

ScreenShot105
Uit Je Bak website

ScreenShot104
Uit Je Bak oei

handjes
Uit Je Bak profielfoto actie

merchkraam
Uit Je Bak merchandise

Leave a Reply